Waddenorgel


21 oktober, 11:05
Het Waddenorgel (foto: Albert Wester)

Kunstenaar en componist Stef Veldhuis laat de bezoekers kennismaken met zijn werk waarin hij het kunstmatige en natuurlijke laat samensmelten. Letterlijk in de vorm van artefacten en muziek die grotendeels door de natuur zelf zijn geschreven. Met als Waddenlab-primeur: het Waddenorgel. 

Tijdens zijn presentatie neemt Veldhuis de zaal mee in zijn fascinatie voor de natuur en de wijze waarop zij weerstand biedt aan het menselijk handelen. Hij is gefascineerd door zee en landschap. Zo bracht hij een compositie voor strijkkwartet ten gehore die hij maakte met data van de oceaan (lengte- en breedtegraad in relatie tot o.a. temperatuur en saliniteit), waarbij de cello bijvoorbeeld met lage tonen de temperatuurdaling weerspiegelt.

In dezelfde lijn maakte hij, in opdracht van Rijkswaterstaat, een compositie voor strijkers aan de hand van de watertemperatuur van de Noordzee en de aanwezigheid van kabeljauw. De mate van aanwezigheid van deze vissoort zegt het nodige over de waterkwaliteit. De tien minuten durende compositie werd afgespeeld in een bak met water waarin de luisteraar zijn/haar hoofd kon steken. “Niet te lang, natuurlijk”, merkte Veldhuis op.

Mosselen
Tijdens het Waddenlaboratorium werd zijn nieuwste project onthuld: het Waddenorgel. Hiervoor werkte hij samen met Katja Philippart die haar kennis over het bijzondere onderwaterleven en -dier de mossel met hem deelde. Mosselen zijn een belangrijk onderdeel van het ecosysteem van de Waddenzee. Ze leggen sediment vast, filteren zeewater en zijn voedsel voor predatoren. “De mossel stond echt mijlenver van mij af. Voor mij was het een soort plant. Katja liet mij met andere ogen naar het diertje kijken. Het meest bijzondere vind ik toch wel dat het zijn kleppen sluit als het water te troebel is en er gevaar dreigt.”

Met het Waddenorgel vertaalt Veldhuis het gedrag van het dier naar geluid. Met maar liefst zestien orgelpijpen worden hartslag en klepstand van een mossel bij de haven via een sensor ‘real time’ omgezet in geluid. Oorspronkelijk zou de installatie een plek krijgen in het buitengebied, maar na de nodige discussie valt hij nu te bewonderen en beluisteren in de Tonnenloods.

Benieuwd naar de bij deze presentatie behorende slideshow?